Niedoczynność tarczycy – leczenie skorelowane z dietą

Niedoczynność tarczycy – leczenie skorelowane z dietą

Nie jest tajemnicą, że niedoczynność tarczycy nie tylko obniża komfort życia, ale też sprzyja powstawaniu nadwagi i otyłości. Przy niedoborach hormonów tarczycy metabolizm spada wręcz drastycznie i większość zjadanych kalorii zmienia się w tkankę tłuszczową, nawet redukcja ilości pożywienia nie pomaga, bo organizm w stanie zagrożenia tym chętniej gromadzi zapasy. Jeśli chorujesz na niedoczynność tarczycy leczenie musisz wspomóc zmianą nawyków dietetycznych, w przeciwnym wypadku trudno ci będzie utrzymać dotychczasową sylwetkę, a tym bardziej spalić zbędne kilogramy. Przywiązuj więc ogromną wagę do tego, co na co dzień jesz. Pamiętaj, że potrzebujesz jodu i musisz zadbać o metabolizm. Niezależnie od ilości wytwarzanych przez organizm hormonów tarczycy możesz go trochę “podkręcić” zwiększając podaż białka zjadanego na co dzień.

Dlaczego jod?

Przy niedoczynności tarczycy leczenie polega głównie na podawaniu preparatów mających uzupełnić niedobory istotnych hormonów. Tym niemniej zwiększenie podaży jodu do optymalnego poziomu również bardzo pozytywnie wpływa na pracę naszego strategicznego gruczołu. Jod z natury rzeczy występuje wokół nas w ilościach śladowych, ale nie sprzyja mu też współczesna gospodarka i sposoby uprawy roli. W dzisiejszych czasach z uwagi na stale zmniejszającą się ilość tego pierwiastka większość krajów wprowadziła obowiązek jodowania soli, o jod wzbogacane są nawet pasze, którymi karmione są zwierzęta hodowlane.

Organizm przeciętnego człowieka potrzebuje około 160 μg jodu dziennie, organizm kobiety w ciąży i matki karmiącej piersią ma jeszcze większe zapotrzebowanie na ten pierwiastek – kształtuje się ono na poziomie od 180 do 200 μg dziennie.

Dodajmy, że jod niezbędny jest do produkcji trójjodotyroniny i tyroksyny. Przy jego niedoborach poziom tych hormonów maleje.

Jod w pożywieniu

Trudno zachęcać kogokolwiek do zwiększenia ilości zjadanej soli – sól, wiadomo, w nadmiarze szkodzi, za to z czystym sumieniem namawiam do jedzenia ryb morskich. To jedyne, naturalne i pewne źródło jodu w dostępnym pożywieniu. Jod zawierają makrele, łososie, śledzie, dorsze i generalnie wszystkie ryby pływające w bogatej w ten pierwiastek wodzie morskiej. Tak, nawet makrele są zdrowe, a ostatnimi czasy mamy skłonność do unikania ich z uwagi na zawartość tłuszczu. Tłuste ryby morskie zawierają wiele niezbędnych kwasów tłuszczowych, do tego jod i białko, które poprawia metabolizm (o tym zjawisku za chwilę).

Śladowe ilości jodu znajdują się też w roślinach (jego ilość zależy od tego, na ile bogata w jod jest gleba, na której dane rośliny wyrosły) i w produktach pochodzenia zwierzęcego (nabiał, mleko), przy czym tu również wiele zależy od pasz, jakimi karmione były zwierzęta.

Jednym słowem co do innych produktów pewności mieć nie można – jedynym pewnym źródłem tego pierwiastka są ryby. Sól raczej należałoby pominąć, choć jeśli jej nie unikasz i ona ma pewną wartość profilaktyczną.

Białka

Białka poprawiają metabolizm. Pełnowartościowe białka robią to najefektywniej. Jeśli masz niedoczynność tarczycy i leczenie chcesz wspomóc dietą postaraj się zwiększyć podaż białka w pożywieniu do minimum stu gram w ciągu dnia. Właściwa proporcja wynosi w zasadzie ok. 1,5 do 2 g białka na kilogram masy ciała w przypadku kobiet, u mężczyzn ilości te są nieco większe. Białko może nieco zakwasić organizm toteż jednocześnie spożywaj też sporo warzyw (o tych, których należy unikać za moment) i pij dużo wody dla zapewnienia ochrony nerkom.

Unikaj

Niektóre warzywa i popularne przekąski zawierają tzw. substancje wolotwórcze. Są to substancje, których obecność w pożywieniu prowadzi do zmniejszenia przyswajalności jodu dostarczanego w pokarmach. Substancje tego typu zawierają kapusta, brukselka i kalafiory oraz soja, którą jesteśmy wręcz bombardowani. Wyklucz więc produkty sojowe i staraj się nie jeść wymienionych wyżej warzyw, a jeśli już musisz zneutralizuj je poprzez ugotowanie, które redukuje “wolotwórczość” zawartych w ww. warzywach substancji o około 30%. Unikaj też przekąsek w postaci orzeszków ziemnych, one również blokują jod zawarty w pokarmach.

Wszystko powyższe potraktuj jako wskazówki, pamiętaj, że jeśli masz niedoczynność tarczycy leczenie jest filarem, na którym należy oprzeć walkę z tą dolegliwością. Zmiana nawyków dietetycznych to wspomaganie, je również skonsultuj z lekarzem.